Archives of Mind brengt het werk van Silvana Hurtado Dianderas en Ursula Mur
samen, twee Peruaanse kunstenaars met unieke maar complementaire werken
die zich verdiepen in de thema’s kwetsbaarheid, identiteit en persoonlijke
transformatie. Door hun samenwerking verkent de tentoonstelling complexe
thema's zoals trauma, zelfontdekking en veerkracht.
Silvana Hurtado Dianderas presenteert een reeks delicate werken op porselein,
waarbij de fragiliteit van het medium haar verkenning van mentale gezondheid en
trauma weerspiegelt. Puttend uit persoonlijke ervaringen, nodigen Silvana’s
stukken toeschouwers uit om de moeilijkheden van het onder ogen zien van
trauma en het verwerken daarvan te ervaren. Haar aanpak benadrukt het belang
van kwetsbaarheid als een krachtig instrument om emoties beter te begrijpen en
te navigeren.
De grootschalige zelfportretten van Ursula Mur weerspiegelen haar voortdurende
onderzoek naar de veranderlijke aard van identiteit, met name als migrerende
Latijns-Amerikaanse vrouw. Haar werken zijn een bewijs van de vloeibaarheid
van identiteit en de transformerende impact van nieuwe culturele omgevingen.
Tijdens de opening van de tentoonstelling zal Ursula een live kunstwerk
uitvoeren, waarbij ze twee van haar portretten aanpast om het dynamische
proces van persoonlijke transformatie te symboliseren, terwijl één portret
onveranderd blijft om de blijvende aspecten van het zelf te vertegenwoordigen.
Samen kruisen de werken van Silvana en Ursula elkaar op het snijpunt van
kwetsbaarheid en transformatie. Hun gezamenlijke dialoog nodigt het publiek uit
om na te denken over hoe persoonlijke verhalen van trauma en identiteit
samenkomen in de bredere context van heling en groei. Terwijl beide vrouwen
hun eigen pad van zelfontdekking bewandelen, bieden ze toeschouwers een
ruimte om zich bezig te houden met de gedeelde menselijke ervaringen van
kwetsbaarheid en veerkracht.
Door Archives of Mind wordt de tentoonstelling niet alleen een visuele
verkenning, maar ook een performatieve en reflectieve ruimte, waarin kunst dient
als medium voor diepere beschouwingen over de menselijke conditie.



Grote beelden, waarbij textiel en verf als ruwe bouwmaterialen worden
gebruikt. Vreemde gedaanten vormen samen een installatie, die de ruimte in
de Bouwput omtoveren tot een wonderlijke wereld. Uit de details spreekt een
wereld die herinnert aan technieken uit de textielwereld.
Het tijdrovende (vrouwen)werk van textiel is verdwenen, er wordt bij
femmeBRUT 3D weinig gepriegeld. Integendeel: als een bouwvakker benadert
Marja van Putten het zachte materiaal om er ook prachtige onverwachte
details aan toe te voegen.
Hoe mag of wil je je als mens tonen is hierbij de vraag. En, tegelijkertijd:
wanneer is een beeld nog kunst, hoever kan je gaan in het zoeken van de grens
van het materiaal? Er zijn de laatste tijd heel veel exposities over textiel, maar
dit wordt een hele bijzondere. Marja van Putten laat zien dat zij een pionier is
in het werken met textiel. Zij verlegt grenzen, waar anderen het materiaal en
de mogelijkheden net ontdekken.
Citaat van de ballotagecommissie van de Vishal over femmeBRUT:
‘Dwingend werk in zowel materiaalgebruik als formaat. De energie spat ervan af en het
credo ‘less is more’ wordt hier in omgekeerde vorm getoond. Spannende serie ‘portretten’ in
een puur abstracte beeldtaal. De beschouwer kijkt niet naar textiel maar naar inhoudelijke